Jos tulitte lukeneeksi Suomen kuvalehdessä piispa Mikko Heikan artikkelin "Paneeko tiede Jumalan viralta?" (5.9.08)

..teidän olisi hyvä lukea myös tämä Jussi K. Niemelän ja Tapani Hietaniemen Vapaa-ajattelija-lehdessä nro 5 julkaisema vastine:
Tiede, rationaalinen argumentaatio ja Jumalan viraltapano

 

Heikan aiheuttaman sotkun selvittely - kuten Niemelä ja Hietaniemi tekstiään kuvaavat - on mielenkiintoista luettavaa. Tulee halu tutustua paremmin artikkeleissa mainittujen, Heikan "hyökkäyksen kohteeksi" joutuneiden herrojen Richard Dawkins ja Daniel C. Dennett teoksiin. Edellinen on kirjoittanut jumalaan uskomisen järjettömyyttä selittävän Jumalharhan ja jälkimmäinen on tullut tunnetuksi mm. Lumous murtuu ja Tietoisuuden selitys-teoksistaan.

Mikko Heikan artikkelista ja sille kirjoitetusta vastineesta tulee väkisin mieleen se kuvio joka toistuu usein esim. netissä uskovien ja uskonnottomien keskusteluissa: tieteeseen nojaava perustaa asiansa tutkitun tiedon varaan, kun taas uskovan on usein turvauduttava vääristelyyn oman asiansa vakuuttamiseksi.

Harmillista Vapaa-ajattelijoiden jutussa oli lähinnä vain muutamat kirjoitus- ja kielioppivirheet, jotka tietenkin syövät kirjoituksen uskottavuutta, sekä se, että vastine julkaistaan lehdessä, jolla on moninkertaisesti pienempi lukijakunta kuin Suomen Kuvalehdellä. Tuleeko ääni siis kuulluksi?

 


Kuva: www.uusisuomi.fi
Anglikanikirkon pastori Brown pyytää Darwinilta evoluutioteorian kieltämistä anteeksi lähes 150 vuotta "Lajien synty" -teoksen ilmestymisen jälkeen. Uutinen julkaistiin Heikan kolumnin ilmestymisen jälkeisellä viikolla.

Vapaa-ajattelija 5/2008, s. 13

 

Piispa jopa esittää, että "kirkonmiehet ovat olleet pikemminkin iloissaan kuin pahoillaan Charles Darwinin löydöstä."  Tosiasiassahan kirkko kamppaili vuosikymmeniä evoluutioteoriaa vastaan. [..] Kun se osoittautui älyllisesti mahdottomaksi, yritettiin asia kuitata sillä, että "evoluutio on jumalan lahja". Tällaista hypoteesiä ei luonnollisen valinnan teoria tietenkään lainkaan tarvitse.


Entisen skottilaisen piispan Richard Hollowayn mukaan "Uskonto on kunnostautunut kuolemanahdistuksen nostattajana, erityisesti kristinusko sairaine ja rumine julistuksineen helvetistä". Ateismi taas hyväksyy Hollowayn mukaan, että "kuolema on käsite, jolla tarkoitamme fyysisen olemuksemme hajoamista ja palautumista takaisin maahan. - Vaikka kuoleminen voi olla tuskallista, kuolema ei ole, koska se on vanha ystävämme Ei-kukaan." Siksi amerikkalainen ateisti Mark Twain saattoikin todeta oman ajan tieteellisen maailmankuvansa tasoon tukeutuen, että "kuolema ei pelota minua, koska ennen syntymääni olin ollut kuolleena jo useita miljardeja vuosia!"


Katkelmat Vapaa-ajattelija 5/2008, Tiede, rationaalinen argumentaatio ja Jumalan viraltapano

  

 


Ps. Tämän päivän Kalevan kolumnissa Riitta Korkeakivi kirjoittaa:

"Imatran kirkkoherra on ollut pidetty työntekijä. Katugallupit osoittavat, että useimmat imatralaiset tykkäävät, ettei sukupuolen vaihtaminen heikennä ammattitaitoa. [..] Moniarvoisuus vaatii rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta. Sitä näyttää löytyneen enemmän seurakuntalaisilta kuin kirkolta."

"Kirkko ei ole koskaan ollut sinut seksuaalisuuden kanssa. Milloin se on lukkiutunut seksuaaliseen pidättyvyyteen, milloin torjunut seksuaalisia vähemmistöjä. [..] Yhteiskunta muuttuu vauhdilla, mutta kirkko kompuroi edelleen seksuaaliviidakossa."

"Kirkon mielestä Olli Aalto on surullinen yksittäistapaus. Olli Aalto puolestaan pitää kirkkoa jäykkäniskaisena. [..] Piispa Mikko Heikan vetämällä  työryhmällä on viimeistään nyt mahdollisuus irtisanoutua jäykkäniskaisuudesta ja sallia kotipaikkaoikeus jokaiselle."