Ostettiin isännän kanssa juhannusjuomat.

679742.jpg

Oletteko tienneet, että toinen näistä ei sisällä enemmän mehua, vaikka on isompi (hyvä on: isomman näköinen!) purkki? Olen vuosia, ellen vuosikymmeniä, kuvitellut saavani isossa tetrassa 2½ desiä mehua. Siksi olen aina valinnut sen, hyvilläni siitä että saan neljäsosan enemmän. Tarkistamatta koskaan litrahintaa. Kappalehintahan siinä on kallimpi, mikä on vain vahvistanut luulojani - pakkohan siinä on olla enemmän! Ihan niin kuin niissä Pirkan mainoksissa - Onhan seisomapaikka halvempi? Onhan sen oltava!

Isäntä muisteli, että joskus on ollut 2½ dl:n purkkejakin. Minun erheeni periytyy varmaan sieltä. Olen luullut, että korkeampi purkki (malli on sama!) on aina vain se vanha 2½ desin. Tässä on käynyt niin kuin monen muunkin pakkauksen kanssa viime vuosina. Pikkuhiljaa kilon pakkausten koot ovat tippuneet 800 tai 700 grammaan, eikä sitä edes huomaa, kun malli ja pakkauksen suhteet säilytetään ovelasti samoina. Sitä vain tyytyväisenä maksaa samaa hintaa vähemmästä määrästä. Elovena on niitä harvoja joka myy nykyään rehellisesti kilon kauraryynipakkausta. Nalle-ryynit on 700 grammaisia, ja palasokeripakkauksetkin enää 750 g.

Olen katkera. Ikinä en enää osta Trippejä. Kun Grandi aikoinaan mainosti: janoisten sankari, en tajunnutkaan että siinä mainoslauseessa piili totuus. 

Meinasi mennä juhannus piloille. Onneksi huomasin. Tai en olisi huomannut, ellei olisi tullut isännän kanssa tinka:

Minä otan tuon isomman.
Minkä isomman?
Tuon isomman mehun.
Niissä on molemmissa 2 desiä.
Eikä ole! Etkö ole tuota huomannut, että toinen on isompi?
Ei ole, molemmat on kahden desin purkkeja.
Katso nyt - ryntään näyttämään hänelle purkin kyljessä olevaa tekstiä.. ..Mitä hemm..!